Hur jag gör för att få barnen att äta mer frukt och grönt | Ditte Svanfeldt
dittesvanfeldt

Ditte Svanfeldt

Annons

Hur jag gör för att få barnen att äta mer frukt och grönt

Kanske låter simpelt eller för bra för att vara sant men.. det jag gör för att barnen ska äta frukt och grönt är helt enkelt att jag gör det själv. Vi vet ju att barn inte gör som vi säger utan att barn gör som vi gör! Mellis=fruktstund och till maten så äter vi ALLTID utan undantag något grönt till, alltid sallad som består av röda linser, baby spenat, rivna morötter olivolja och lite salt & peppar. Duni får också smaka utav allt ( inte kryddat dock ) och även broccoli, morötter, blomkål i ugn som tillbehör till maten. Har aldrig haft något problem med att få i Jullis det.. i bland lyxar vi till det lite med fruktsallad till kvällsmål, då kan vi också vispa lite grädde med en tesked Nutella i. Det är oftast mer uppskattat än godis och chips i våran familj.. Jag tror helt enkelt på att försöka att alltid ha något grönt till alla måltider och att äta det själv gör att det blir lättare för barnen att pilla i sig också. Duni äter också alltid något grönt till maten, till henne hackar jag alltid upp det i mindre bitar så hon kan sitta själv och pilla i sig, sen tycker jag också att det alltid går åt mer frukt när jag skär den ( även åt Jullis ) Blir på något sätt roligare då.

( tipsar om ett äldre inlägg från Veckans Matlista )

Om ditt barn vägrar så skulle jag försöka smyga in det i maten så mycket som det går.. göra biffar med Nermixad bladspenat tex.. eller rivna morötter i. Eller till mellis kanske en smoothie med olika frukter och bär, det brukar kunna slinka ner rätt bra. ❤️

Hur gör ni?

Skapa en blogg på Vimedbarn.se du också, klicka här! Och du har väl inte missat topplistorna, klicka här!
Kommentarer
dittesvanfeldt

Kommentera

Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter i vår integritetspolicy.
  1. Ditte Holm

    Jag har trillingar som nu är 25 år, de ÄLSKADE grönt som små barn, så tillsist fick jag ställa fram sallader/grönt efter de hade ätit kolhydrater & protein. De åt sig annars mätta på bara det gröna. Just rivna morötter, färsk bladspenat, riven gurka och lita annat med dressing på olivolja, lite Dijonsenap, salt och några droppar färskpressad citron. Redan från 1,5-2års åldern kunde de leva på olika sallader. Jag tror att barnen uppskattar lite ”starkare” eller annorlunda smaker. För att inte tala om min Tabullah (oj, oj så god – bäst efter 1 dygn i kylen) synd att min nuvarande älskade sambo inte äter bulgur.

  2. Angelica - utlandssvensk

    Vi försöker också alltid ha något grönt till maten och fortsätter lägga på åt barnen trots att de inte alltid äter. Något vi också gör är att innan middagen får vår dotter (sonen är för liten än) vara med och hacka grönsaker eller riva morötter eller vad vi nu ska ha och så slinker det alltid ner någon grönsak, oftast är hon ju hungrig då också! Och så gömmer vi grönsaker i mat och smoothie. Haha

  3. Elina

    Vi blandar så ofta det går ner grönsakerna i maten, tex köttfärssås med rivna morötter, mixad grönsakssoppa, pastasås med spenat osv. Mycket lättare att få i våra barn grönsaker på det sättet. Och sen har vi alltid grönsaker till som vi försöker uppmuntra dem till att äta men då slipper det bli ett tvång. Frukt och bär i smoothies, fast de älskar att äta fruktbitar och också att få skala själva. 😊

  4. Emma

    Min 1 åring äter verkligen allt hon får på tallriken. Vi är också noga att vi alltid har samma saker på våra tallrikar. Och mellisen i detta hus skär vi också upp fat med frukt. Då vill t.om. pappan ha.. 😂😍

  5. Li

    Läckra matbilder! Gör på ungefär samma sätt. Måste själv ha grönt till varje rätt. Vår son är uppvuxen på mycket grönsaker och älskar speciellt kokt blomkål och broccoli. Men smoothies är också toppen, kan man ta ner sura lingon, färsk spenat och avokado. Man kan lura ner det mesta 😊

Annons
stats